1956
do góry
1959
XVIII Ogólnopolski Raid Samochodowy, Olsztyn, 11-17.08.1957
(1985 km/57/46/J.Zabokrzecki)
kat. turystyczna normalna
Kategoria I klasa III: (do 750 ccm)
1. Adam Wędrychowski Automobilklub Warszawski Zwickau P 70 25,0 pkt.
2. Henryk Steinhausel Automobilklub Śl?ski DKW F8 175,0 pkt.
3. R. Roszewski Automobilklub Bydgoski IFA T8 322,5 pkt.
4. Renata J?derko Automobilklub Śl?ski IFA T8 323,5 pkt.
Kategoria I klasa IV: (do 1000 ccm)
1. M. Vukovic (YU) DKW 35,5 pkt.
2. Werner Jager (DDR) 180,5 pkt.
3.
. (1) Zbigniew Pawlak LPŻ Łódź Wartburg 182,0 pkt.
. (2) Kazimierz Maziarski Automobilklub Śl?ski IFA F9 410,5 pkt.
. (3) Tadeusz Woszczyna AMK Tarnów Wartburg 530,0 pkt.
Kategoria I klasa V: (do 1300 ccm)
1. Stanisław Majkowski Automobilklub Morski Simca 8 152,0 pkt.
2. Andrzej D?browski Automobilklub Krakowski Simca 8 188,5 pkt.
3. Stanisław Sobik Automobilklub Warszawski Simca Aronde 190,5 pkt.
4. Romuald Huber LPŻ Warszawa Skoda 1100 195,0 pkt.
5. Henryk Olszewski Automobilklub Łódzki Skoda 212,0 pkt.
6. Zygmunt Szczęśniak Warszawa Fiat 1100 317,0 pkt.
Kategoria I klasa VII: (do 2000 ccm)
1. Władysław Paszkowski Automobilklub Warszawski Opel Olympia 184,5 pkt.
2. Antoni Weiner Automobilklub Śl?ski Citroen BL 11 244,5 pkt.
3. Jerzy Nowosielski Automobilklub Warszawski Citroen BL 11 263,0 pkt.
4. Michał Bieder LPŻ Warszawa Citroen BL 11 264,0 pkt.
5. A. Podbielski Warszawa BMW 326 315,5 pkt.
6. Florian Zastępowski Automobilklub Bydgoski Citroen 327,0 pkt.
Kategoria I klasa VIII: (do 2600 ccm)
1. Mieczysław Sochacki Automobilklub Krakowski I Warszawa M 20 67,0 pkt.
2. Tadeusz Dubas Automobilklub Krakowski Warszawa M 20 72,0 pkt.
3. Edward Lasota Automobilklub Kielecki Warszawa M 20 192,0 pkt.
4. Mirosław Snigurowicz Automobilklub Krakowski I Pobieda M 20 192,0 pkt.
5. J. Porębski AMK Tarnów Warszawa M 20 277,0 pkt.
kat. turystyczna specjalna
Kategoria II klasa III: (do 750 ccm)
1. Marek Varisella LPŻ Warszawa DKW F8 118,5 pkt.
2. Stanisław Wierzba FSO - Automobilklub Warszawski Syrena 142,0 pkt.
3. Marian Zatoń Automobilklub Warszawski Syrena 164,0 pkt.
4. Marian Repeta Automobilklub Warszawski Syrena 177,5 pkt.
5. Tadeusz Kalinowski Warszawa Syrena 298,5 pkt.
Kategoria II klasa V: (do 1300 ccm)
1. S. Vidmar (YU) Porsche 39 pkt.
2. (1) Kazimierz Osiński Automobilklub Krakowski I Simca 8 100,5 pkt.
(2) Aleksander Sobański Automobilklub Krakowski I Simca 8 100,5 pkt.
(3) Zygmunt Filus LPŻ Warszawa Skoda 366,5 pkt.
do 2000 ccm W.Waryszewski / BMW
Kategoria II klasa VII:
1. (1) Walerian Waryszewski Automobilklub Warszawski BMW 328 63,5 pkt.
2. Malevic (YU) 184,0 pkt.
. (2) Michał Nahorski Automobilklub Śl?ski Triumph TR 2 222,5 pkt.
. (3) Ludwik Kachelski Warszawa Citroen 455,0 pkt.
() - miejsca w klasyfikacji Mistrzostw Polski
Odpadli m. in.:
Stanisław Cencora Automobilklub Krakowski II Wartburg (przegub)
Klasyfikacja zespołowa:
1. Automobilklub Krakowski I 248,5 pkt.
2. Automobilklub Warszawski I 396,0 pkt.
3.
FSO 483,5 pkt.
Z udziałem Jugosłowian i Niemców rozpocz?ł się XVIII Raid Samochodowy
OLSZTYN, 12.8 (tel. wł). W poniedziałek w Olsztynie rozpoczęła III eliminacja
do XVIII Ogólnopolskiego Raidu Samochodowego. Ł?czna Trasa tej imprezy wynosi przeszło 1.900 km i podzielona jest na
5 etapów, w tym dwa nocne. Start i meta wszystkich etapów w Olsztynie.
W poniedziałek na starcie to I etapu stanęło 58 zawodników
w tym 6 gości zagranicznych. Jugosławia przysłała 4-osobow? ekipę z wicemistrzem kraju Vukovicem na czele. Startuj?
także dwaj zawodnicy NRD na fabrycznie przeygotowanych Wartburgach. Zrozumiałe zainteresowanie wzbudziła także ekipa polskich Syren.
Etap I, którego trasa wynosiła 358 km i prowadziła przez atrakcyjne miejscowości wczasowe Giżycko, Mikołajki i Mr?gowo - rzucił
pewien snop światła na poziom startuj?cych zawodników. Właściwie zależne to jest od jakości maszyn na których jad? oni. A jakość ta jest, niestety,
bardzo różna bowiem więcej jest starych i sfatygowanych mocno samochodów. Prawdziwie sportowych, poza małymi wyj?tkami, nie ma.
Komisja sędziowska nie obliczyła wyników do późnych godzin wieczornych. Dlatego też obserwacje nasze z I etapu nie będ? pełne. Niew?tpliwie dobrze
spisał się czołowy zawodnik Jugosławii Vukovic, startuj?cy na bardzo dobrym DKW 3-6. Próbę zmiany kierunku najsprawniej i najszybciej
pokonał Varisella WKM LPŻ na DKW F-8. Nieźle pojechały nowe Syreny. Ich kierowcy potraktowali pierwszy etap jako generaln? próbę i
obiecuj?, że nie zawiod?. Dwukrotny zwycięzca poprzednich eliminacji, warszawski kierowca Paszkowski, startuj?cy w barwach AP Warszawa
na Opli Olimpii też pojechał bardzo ładnie. Wycofał się natomiast zawodnik niemiecki Rüdiger, któremu na próbie zmiany kierunku "wysypało się" sprzęgło.
Na poniedziałkowy etap składało się wiele konkurencji, a mianowicie: próba hamowania, zmiany kierunku i zwrotności.
R. Zalewski
[za: Przegl?d Sportowy nr. 123 strona 3]
Na półmetku XVIII Raidu Samochodowego
Olsztyn, 14.8. (tel. wł) Drugi etap XVIII Raidu Samochodowego liczył tylko 289 km. W czasie jazdy zawodnicy musieli wykonać szereg prób, a więc próbę orientacji, regularności
jazdy, a po przybyciu na metę do Olsztyna próbę zwrotności. Najlepiej spisał się zawodnik waeszawski Wendrychowski startuj?cy na wozie P-70. Nie zarobił on
ani jednego punktu karnego. Jego jazda budziła u rywali zrozumiały podziw a od swych rywali "oderwał się" bardzo wyraźnie i prowadzi z 11 pkt. karnymi, gdy następny ma ich aż 116.
Startuj?cy w klasie III, specjalnej, Varysella na IFA F-8 jest wyraźnie lepszy od ekipy polskich "Syren". A że poza nim i czterema Syrenami w kategorii tej nikt więcej
nie startuje, trudno o jakieś porównanie.
Trzeci etap, najdłuższy w tegorocznym raidzie (525 km) był b. trudny. Start nast?pił bowiem o godz. 1 w nocy i zawodnicy poprzez Mr?gowo, Szczuczyn, Grajewo, Białystok,
Żambrów i Ostrołękę powrócili do Olsztyna dopiero o godz. 15. W Białymstoku na próbie zmiany kierunku zebrało się dużo publiczności. Najlepszy czas w próbie hamowania miał
Waryszewski, startuj?cy na maszynie BMW 326.
W czwartek - przerwa, w pi?tek start do etapu nocnego Olsztyn - Wejherowo i z powrotem.
Wyników po III etapach komisja nie zdołała jeszcze obliczyć. Podajemy zatem wyniki po II etapach:
Kl. III, normalna: 1. Wendrychowski, AP W-wa (P-70) - 11 pkt. kar., 2. Podgórski, AP Pomorze (Fiat 600) - 126,
kl. III, specjalna: 1. Varysella LPŻ, (FA F-8) - 19, 2. Zatoń, AP W-wa, (Syrena) - 65,
Klasa IV, normalna: 1. Vukovic, Jug. (DKW 3-6) - 29, 2. Jäger, NRD (Wartburg) - 81,
3. Cencora, AP W-wa (Wartburg) - 95.
klasa V, normalna: 1. Huber LPŻ W-wa (Skoda) - 21, 2. Olszewski, AP Łódź (Skoda) - 46.
klasa V, specjalnaL 1. Widmar, Jug., (Porsche) - 19, 2. Osiński, AP Kraków, (Simca 8) - 42.
Klasa VII, normalna 1. Weiner, AP śl?sk, (Citroen) - 62, 2. Paszkowski, AP W-wa, (Opel Olimpia) - 85
Kl. VII, specjalna: 1. Waryszewski AP W-wa (BMW) - 29, 2. Malavic, Jug. (Mercedes) - 78,.
kl. VIII, normalna: 1. Sochacki, AP Kraków (Warszawa) - 34, 2. Dubas, AP Kr. (Warszawa) - 50.
Zalewski
[za: Przegl?d Sportowy nr. 124 strona 3]
W Raidzie samochodowym prowadzi 5 panów W
Olsztyn, 16.8 (tel. wł.) I znowu nocny etap. Trasa długa i ciężka prowadzi z Olsztyna, przez Elbl?g, Gdańsk, Gdynię do Wejherowa i z powrotem.
Ł?czna długość etapu 488 km.
Najcięższa była próba przyśpieszenia na wzniesieniu, rozegrrana w Wejherowie. Tu cału swój kunszt jazdy pokazał Varisella na swojej DKW. W środku wzniesienia pękł mu resor, koło podeszło pod samochód i lada moment groziła niebezpieczna kraksa.
Tu właśnie ujawniła się wspaniała jazda tego zawodnika. Powoli wyhamował wóz i spokojnie zjechał do rowu nie ponosz?c żadnych obrażeń. 45 minut gor?czkowej pracy i wóz gotów do drogi. Varisella "zarobił" wiele punktów karnych, etap jednak ukończył i prowadzenia nie oddał.
W górskiej próbie bezkonkurencyjny okazał się Nahorski, który na trasie 2.100 m uzyskał najlepszy czas 1.27, drugi był Jugosłowianin Melvic - 1.29,2. Próbę przyspieszenia "płask?" wygrał Waryszewski osi?gaj?c 32,4 sek.
Po czterech etapach choć jeszcze nie znamy pełnych wyników prowadz? dotychczasowi liderzy. Szczególne szczęście maj? panowie W: Wędrychowski, Varisella, Vukovic, Widmar i Waryszewski - to już chyba pewni zwycięzcy w swoich klasach.
R. Zalewski
[za: Przegl?d Sportowy nr. 125 strona 3]
Raid samochodowy zakończony
OLSZTYN. W sobotę 17 bm. zakończył
się w Olsztynie międzynarodowy raid samochodowy. Spośród 57 startuj?cych samochodów raid ukończyło 46.
Wyniki:
Klasa 750 ccm T - 1) Wędrychowski (Warszawa) 25 pkt., 2) Steinhausel (śl?sk) 175 pkt.,
klasa 750 ccm S - 1. Varisella (LPŻ Warszawa) - 118.5 pkt. 2) Wierzba (FSO Warszawa) - 142 pkt.,
klasa 1000 ccm T - 1) Vukowicz (Jugosławia) 35,5 pkt., 2) Jäger (NRD) 180,5 pkt.,3) Pawlak (LPŻ Łódź) 182 pkt.,
klasa 1.300 ccm T - 1) Majkowski (AP Morski) - 152 pkt., 2) D?browski (Kraków) - 188,5 pkt.,
klasa 1.300 ccm S - 1) Vidnar (Jugosławia) - 39 pkt., 2) Osiński (Kraków) - 100,5 pkt.,
klasa 2.000 ccm T - 1) Paszkowski (Warszawa) - 184,5 pkt., 2) Weiner (śl?sk) - 244,5 pkt.,
klasa 2.000 ccm S - 1) Waryszewski (Warszawa) - 63,5 pkt., 2) Malevic (Jugosławia) - 184 pkt.,
klasa do 2.600 ccm - 1) Sochacki (Kraków) - 67 pkt., 2) Duba (Kraków) - 72 pkt.
Klasyfikacja zespołowa ogólna: 1) Auto - Saves (Jugosłaia) - 258,5 pkt., 2) Kraków I - 359,5 pkt., 3) Warszawa I - 438,5 pkt.
Klasyfikacja zespołowa krajowa: 1) Kraków I - 248.5 pkt., 2) Warszawa I - 396 pkt., 3) FSO Żerań - 483,5 pkt.
[za: Przegl?d Sportowy nr. 126 strona 5]
autor strony: Grzegorz Chyła, współpraca: Janusz Szymanek, materiały: Marcin Blitek, Julian Obrocki, Grzegorz Chrzanowski, Jan Kostrzewa, Henryk Kuczyński, Mirosław Wojtan, Adam Turczyniak, Grzegorz Fronczyk, Marek Kaczmarek