1955
do góry
1957
17. Ogólnopolski Raid Samochodowy - 1-7.08.1956
3 eliminacja RSMP
Start rajdu w Łodzi, meta w Warszawie.
Trasa:
Etap I (310 km): Łódź - Sieradz - Kalisz - Ostrów - Krotoszyn - Rawicz - Głogów - N.Sól - Ziel.Góra
Etap II (303 km): Ziel. Góra - źwiebodzin - Międzyrzecz - Skwierzyna - Gorzów - Mylibórz - Pyrzyce - Szczecin - Goleniów - Międzyzdroje
Etap III (360 km): Międzyzdroje - Trzebiatów - Kołobrzeg - Koszalin - Sławno - Słupsk - Ustka (1 godz. przerwy) - Słupsk - Lębork - Wejherowo - Gdynia
dzień odpoczynku
Etap IV (460 km): Gdynia - Gdańsk - N.Dwór - Elbl?g - Tylknicko - Braniewo - Lidzbark - Bartoszyce - Giżycko - Mikołajki - Olsztyn
Etap V (417 km): Olsztyn - Szczytno - Chorzele - Przasnysz - Pułtusk - N.Dwór - Warszawa
Dystans: 1850 km
Klasyfikacja ogólna (nieoficjalna)
1. Marian Repeta Stal FSO I Warszawa M 20 45,5 pkt.
2. Edward Niziołek AMK Warszawa Citroen BL 11 52,5 pkt.
3. Jerzy Opiela AMK Katowice DKW 62,5 pkt. (*)
4. Stanisław Wierzba Stal FSO I Warszawa M 20 63,0 pkt.
5. Marian Zatoń Stal FSO II Warszawa M 20 72,5 pkt.
6. Janusz Solarski AMK Kraków Skoda 1100 78,5 pkt.
7. Janusz Luniak AMK Warszawa Fiat 1100 78,5 pkt.
8. Kazimierz Tarczyński AMK Warszawa BMW 86,0 pkt.
9. Roman Karczewski Stal FSO I Warszawa M 20 94,5 pkt.
10. Stanisław Jabłoński AMK Katowice DKW 99,0 pkt.
11. Jerzy Zaczeniuk AMK Warszawa Citroen 114,5 pkt.
12. Jan Jagielski LPŻ Warszawa Opel Olympia 115,5 pkt.
13. Edward Lasota AMK Kielce Warszawa M 20 116,0 pkt.
14. Jan Sanecznik AMK Katowice BMW 120,5 pkt.
15. Ksawery Frank AMK Łódź Wartburg 121,0 pkt.
16. Adam Wędrychowski AMK Warszawa Fiat 500 123,5 pkt.
17. Tadeusz Duszenko AMK Wrocław Warszawa M 20 126,5 pkt.
...
Henryk Nowacki AMK Zielona Góra Adler J 130,5 pkt.
Erazm Gajewski AMK Warszawa Fiat 1100 132,5 pkt.
Jerzy Nowosielski AMK Warszawa Citroen BL 11 146,0 pkt.
Michał Bieder LPŻ Warszawa Citroen BL 11 147,5 pkt.
Walerian Waryszewski AMK Warszawa BMW 327 155,0 pkt.
Maria Szmechta AMK Bielsko Mercedes-Benz 170 159,0 pkt.
Zygmunt Michalczyk AMK Warszawa Citroen 168,5 pkt.
Józef Ziętel AMK Kielce Skoda 172,5 pkt.
Stanisław Muran LPŻ Warszawa BMW 326 174,5 pkt.
Jan Grychtoł AMK Katowice DKW 191,5 pkt.
Florian Zastempowski AMK Bydgoszcz DKW 205,0 pkt.
Dezyderiusz Rutkowski AMK Bydgoszcz DKW 218,5 pkt.
Zygmunt Krzyżaniak AMK Szczecin Opel Olympia 249,0 pkt.
Jerzy Lewandowski AMK Łódź Chevrolet 285,0 pkt.
Grzegorz Timoszek AMK Warszawa BMW 287,0 pkt.
Marian Dobrzyński AMK Bydgoszcz Opel Olympia 334,0 pkt.
Antoni Baran AMK Katowice Opel Olympia 396,0 pkt.
Władysław Paszkowski AMK Warszawa Opel Olympia 425,0 pkt.
Klasa VI S:
1. Kazimierz Tarczyński AMK Warszawa BMW 86,0 pkt.
2. Jerzy Zaczeniuk AMK Warszawa Citroen 114,5 pkt.
3. Jan Sanecznik AMK Katowice BMW 120,5 pkt.
4. Jerzy Lewandowski AMK Łódź Chevrolet 285,0 pkt.
5. Grzegorz Timoszek AMK Warszawa BMW 287,0 pkt.
Klasa VIII:
1. Marian Repeta Stal FSO I Warszawa M 20 45,5 pkt.
2. Stanisław Wierzba Stal FSO I Warszawa M 20 63,0 pkt.
3. Marian Zatoń Stal FSO II Warszawa M 20 72,5 pkt.
4. Roman Karczewski Stal FSO I Warszawa M 20 94,5 pkt.
5. Edward Lasota AMK Kielce Warszawa M 20 116,0 pkt.
6. Tadeusz Duszenko AMK Wrocław Warszawa M 20 126,5 pkt.
Klasa VII:
1. Edward Niziołek AMK Warszawa Citroen BL 11 52,5 pkt.
2. Jerzy Nowosielski AMK Warszawa Citroen BL 11 146,0 pkt.
3. Michał Bieder LPŻ Warszawa Citroen BL 11 147,5 pkt.
4. Walerian Waryszewski AMK Warszawa BMW 327 155,0 pkt.
5. Zygmunt Michalczyk AMK Warszawa Citroen 168,5 pkt.
6. Stanisław Muran LPŻ Warszawa BMW 326 174,5 pkt.
Klasa VI:
1. Jan Jagielski LPŻ Warszawa Opel Olympia 115,5 pkt.
2. Maria Szmechta AMK Bielsko Mercedes-Benz 170 159,0 pkt.
3. Zygmunt Krzyżaniak AMK Szczecin Opel Olympia 249,0 pkt.
4. Marian Dobrzyński AMK Bydgoszcz Opel Olympia 334,0 pkt.
5. Antoni Baran AMK Katowice Opel Olympia 396,0 pkt.
6. Władysław Paszkowski AMK Warszawa Opel Olympia 425,0 pkt.
Klasa IV-V:
1. Janusz Solarski AMK Kraków Skoda 1100 78,5 pkt.
2. Janusz Luniak AMK Warszawa Fiat 1100 78,5 pkt.
3. Ksawery Frank AMK Łódź Wartburg 121,0 pkt.
4. Henryk Nowacki AMK Zielona Góra Adler J 130,5 pkt.
5. Erazm Gajewski AMK Warszawa Fiat 1100 132,5 pkt.
6. Józef Ziętel AMK Kielce Skoda 172,5 pkt.
Klasa III:
1. Jerzy Opiela AMK Katowice DKW 62,5 pkt. (*)
2. Stanisław Jabłoński AMK Katowice DKW 99,0 pkt.
3. Adam Wędrychowski AMK Warszawa Fiat 500 123,5 pkt.
4. Jan Grychtoł AMK Katowice DKW 191,5 pkt.
5. Florian Zastempowski AMK Bydgoszcz DKW 205,0 pkt.
6. Dezyderiusz Rutkowski AMK Bydgoszcz DKW 218,5 pkt.
(*) Wynik J. Opieli wg. różnych źródeł 62,5 lub 52,5 pkt
Klasyfikacja zespołowa:
1. Stal FSO I 203 pkt.
2. AMK Warszawa 316 pkt.
3. Stal FSO II 385 pkt.
Wystartowało 96 załóg, sklasyfikowano 78.
wg. innych źródeł wystartowało 99 samochodów.
130 samochodów
na starcie
XVI ORS
W najbliższ? środę 1 sierpnia
rozpoczyna się największa samochodowa
impreza w Polsce, któr?
jest tradycyjny Ogólnopolski Raid
Samochodowy.
W tym roku start następuje z
Łodzi, a trasa wiedzie pięcioma
etapami przez Zielon? Górę, Szczecin,
Międzyzdroje, Kołobrzeg, Ustkę,
Gdynię, Giżycko, Olsztyn i
Szczytno do Warszawy.
Długość trasy wynosi 1850 km. Zawodników obowi?zuje utrzymanie
przewidzianych regulaminem
przeciętnych szybkości na poszczególnych
etapach. Naturalnie
przeciętne te s? różne dla poszczególnych
klas samochodów. W grupie
samochodów turystycznych
przeciętna najniższa obowi?zuj?ca
klasę do 750 ccm wynosi 45 km
/godz, a wozy najcięższe (Chevrolet,
Buick itp) maj? średni? 60
km/godz. W grupie samochodów
sportowych, bo i takie zgłosiły
swój udział przeciętna jest dla
samochodów do 1600 ccm 60 km/godz.,
a dla cięższych - 63 km/godz.
Na trasie niezależnie od kontroli
czasu obowi?zuj?cego zawodników
na poszczególnych etapach
będ? przeprowadzone różnorodne
próby. Codzienn? prób? przed
startem będzie uruchomienie silnika
w ci?gu 10 sek. Ponadto będ?
na starcie i mecie raidu dokładne
badania techniczne i uszkodzenia
powstałe na trasie raidu będ?
karane punktami karnymi.
Regulamin przewiduje również
następuj?ce próby: hamowania,
przyspieszenia na poziomie ze
startu stoj?cego i lotnego, przyspieszenia
na wzniesieniu, próby
zmiany kierunku oraz zwrotności.
W sumie więc impreza samochodowa
daleja jest od zwykłego
spaceru samochodem i wymaga od
kierowcy nie tylko dobrego przygotowania
pojazdu, ale i wysokiej
umiejętkości w opanowaniu
kierownicy.
Tegoroczny XVI Ogólnopolski
Raid Samochodowy jest rekordowy
pod względem liczby zgłoszeń.
Na starcie w Łodzi zamelduje się
około 130 wozów z czego 8 samochodów
przysyłaj? ze swymi
kierowcami Czechosłowacy. Zobaczymy
więc na starcie w rękach
kierowców czeskich: 2 Spartaki,
2 Skody, 2 Tatry i 2 Pobiedy. Jeśli
chodzi o uczestników polskich to
w poszczególnych klasach zgłoszono:
do 750 cm sześć. 18 wozów,
do 1300 cm sześć. - 25 wozów, do
1700 cm sześć. - 17, powyżej 2000
cm sześć. - 15 i powyżej 2600 cm
szęśc. - 26. Ponadto w grupie
samochodów sportowych zgłoszono
7 samochodów. Do startu s?
dopuszczeni kierowcy maj?cy
licencję sportow? zdobyt? w jednej z
imprez samochodowych.
Na metę w Warszawie przed
Pałac Kultury i Nauki przybęd?
zawodnicy 7 sierpnia w godz. 12 - 13.
W zwi?zku z zakończeniem XVI
ORS odbędzie się samochodowy
Zjazd Plakietkowy do Warszawy.
Uczestnicy zjazdu musz?
przejechać minimum 200 km i trasa
musi prowadzić przez dowolne dwie
historyczne miejscowości.
Zgłoszenia należy kierować do CMS
MTDIL ZS Kolejarz Warszawa,
al. Stalina 24 do 4 sierpnia.
Na zakończenie XVI ORS i
Zjazdu Plakietkowego odbędzie się w
sami Kongresowej PKiN wielka
impreza artystyczna z udziałem
czołowych aktorów i śpiewaków
z M. Chmurkowsk?, M. Foggiem i
Jaksztasem na czele.
(kwz)
[za: Przegl?d Sportowy nr. 090]
Przygotowujemy metę przed Pałacem Kultury
XVII Ogólnopolski Raid Samochodowy, który w czwartek wystartował z Łodzi, zakończy się we wtorek
w Warszawie. W tym roku obok Komandora Raidu, jadęcego wraz z raidem, s? komandorzy w poszczególnych
okręgach. O szczegóły przygotowań do zakończenia XVII OS poprosiliśmy Komandora okręgu warszawskiego,
a zarazem wiceprzewodnicz?cego Okr. PZM w Warszawie, znanego działacza sportu motorowego Kryspina
Trycha.
- W zwi?zkiu z zakończeniem XVII ORS organizujemy gólnopolski Zjazd Plakietowy do Warszawy na dzień 7 sierpnia. O regulaminie
zjazdu, zreszt? niezwykle prostego bo polegaj?cego na przejechaniu 200 km, maj?c na trasie dwie historyczne miejscowości, nie będę
mówił, gdyż pisał już o tym Przegl?d Sportowy w poniedziałek i dostały go wszystkie okręgi PZM. Meta zjazdu plakietowego bedzie o
godz. 8 rano na placu defilad przed PKiN. Tu właśnie zjad? się zawodnicy kończ?cy XVII ORS. Dlatego właśnie wyznaczyliśmy tak wczesn?
godzinę zakończenia Zjzdu, by zrobić miejsce dla zawidników Raidu z których pierwszy wpadnie na metę o godz. 11, a następni -
w minutowych odstępach. Na placu odbędzie się również interesuj?ca próba zwrotności, polegaj?ca na jak najszybszym przeechaniu skomplikowanej
ścieżki, ograniczonej ustawionymi kręglami. Za wywrócenie takiego słupka otrzymuje się punkty karne. Trzeba więc być nie
lada mistrzem kierownicy by szybko i jednocześnie bezbłędnie przejechać kręt? tras?.
Cały plac będzie zradiofonizowany, co pozwoli publiczności na żywe branie udziału w przebiegu prób... no i wszyscy będę wiedzieli, kto
jedzie.
- A jak przewidujecie zakończenie raidu?
- Zakończenie raidu oraz rozdanie nagród zawodnikom, jak również rozlosowanie cennych upominków dla uczestników Zjazdu Plakietowego
i publiczności, odbędzie się w sali kongresowej PKiN we wtorek wieczór o godz. 19:30 i będzie poł?czone z występami czołowych
aktorów sceny i estrady i to posiadaczy samochodów.
- Miejmy nadzieję, że w przyszłości i zawodników, bo jak widziałm, zarówno Mieczysław Fogg jak i Maria Chmurkowska jeżdż? bardzo pewnie i ... szybko.
- Naturalnie przede wszystkim zabezpieczamy bilety dla zawodników raidu i uczestników Zjazdu Plakietowego, a mamy już zgłoszonych przeszło 200 samochodów.
- A pozostałe bilety można kupić?
- Naturalnie - mówi Komandor Trych - wszystkich miłośników motoryzacji zapraszamy do sali kongresowej, a bilety s? jeszcze w PZM Nowy świat 36 i 62.
- Do zobaczenia na mecie we wtorek, a póniej w sali kongresowej!
(kwz)
[za: Przegl?d Sportowy nr. 092]
Zespół FSO zwyciężył
w Ogólnopolskim Raidzie Samochodowym
96 zawodników stanęło na
starcie XVI Ogólnopolskiego
Raidu Samochodowego i wyruszyło
z Łodzi w dniu 2 sierpnia. Na
mecie w Warszawie zameldowało
się 78 zawodników, a więc
odpadła naprawdę zminimalna ilość.
1850 km i to nie po specjalnie
dobrych drogach, przejechane
w ci?gu 6 dni było najcięższym
egzaminem naszych czołowych
kierowców sportowych. Trzeba
powiedzieć, że impreza ta wzbudziła
duże zainteresowanie przemysłu
samochodowego. Startowały zespoły
FSO, Poznańskich Zakładów
Naprawy Samochodóww, Jelczańskich
Zakładów Naprawy Samochodów
i wiele innych.
Obok wielu kierowców amatorów
nie brakło i kierowców
zawodowych z instytucji państwowych
i społecznych.
Na trasie warunki atmosferyczne
były bardzo różnorodne, nie
brakło deszczu i chłodu, a gdy
przygrzewało słońce to znowu
kurz zasłaniał widoczność.
Próby zrywu i hamowania,
zwrotności, przyspieszenia na poziomie i na wzniesieniu
oraz regularna jazda na wszystkich
Punktach Kontroli Czasu były
potężnym sitem. Każdy miał punkty
karne. Walka była tylko o to, kto
będzie ich miał w sumie mniej?!
Obok mężczyzn startowały i
cztery kobiety. Bezkonkurencyjn?
okazała się Maria Szmechtowa z
Bielska, która startuj?c w silne
obsadzonej klasie zajęła na swoim
Mercedesie 2 miejsce. Dobrze
pojechały również i zawodniczki
jad?ce w klasie do 750; było ich
aż trzy najlepsz? okazała się
Irena Szczepańska z Warszawy,
która wyprzedziła wicemistrzynię
Polski Eugenie Wołko i młodziukt?
śl?zaczkę Renatę Jonderko.
Wszystkie zawodniczki narzekały
tylko na swoje stare i bardzo
zużyte pojazdy, wszystkie marz?
o nowych Wartburgach, z których
jeden brał udział w raidzie i
spisał się doskonale.
W klasie Warszaw najliczniej
obsadzonej przez zespoły fabryczne
FSO, Zakłady z Jelcza i z Poznania, walka była bardzo zacięta.
Od pocz?tku wysun?ł się na czoło
doskonały zawodnik FSO Zatoń,
jednak na ostatnich etapach
rutyna mistrzów sportu Repety
o Wierzby, również z FSO, wzięła
górę i Zatoń spadł na III pozycję.
Zespołowo prowadził cały
czas zespół FSO: Repeta, Wierzba,
Karczewski, zdobywaj?c po
raz drugi z rzędu Pucha Prezesa
Rady Ministrów Józefa
Cyrankiewicza.
Indywidualnie najlepszy wynik
w raidzie miał Marian Repeta z
FSO na Warszawie (45,5) przed
zwycięzc? klasy do 2000 ccm
Niziołkiem z AMK W-wa na Citroen
i Opiej? na DKW z AMK St-gród,
62,5 pkt. k.
Rozgrywana na mecie w Warszawie
próba zwrotności wzbudziła
wielkie zainteresowanie
wśród warszawiaków, którzy
tłumnie oblegli plac defilad przed
PKiN.
W dniu zakończenia XVII ORS
odbył się w Warszawie zjazd
plakietowy, który zgromadził 62
samochody.
Zwyciężyła tu AMK Warszawa
przed AMK St-gród i LPŻ W-wa.
Wyniki XVII Ogólnopolskiego
raidu samochodowego:
Kl. do 750 ccm. 1. J. Opiela,
AMK St-gród, DKW, 62,5 pkt. k.;
2. St. Jabłoński, AMK St-gród,
DKW, 99 pkt. k.l 3. A. Wędrychowski,
AMK W-wa, Fiat 500,
123,5 pkt. k.
kl. do 1300 ccm. - 1. J. Solarski,
AMK Kr., Skoda - 78,5
pkt. k.; 2. J. Luniak AMK W-wa,
Fiat - 78,5 pkt. k.l 3. K. Franke,
AMK Łódź, Wartburg - 113,0
pkt. k.
kl. do 1600 ccm. - 1. J.
Jagielski, LPŻ W-wa. Opel - 115,5
pkt. k.; 2. M. Szmechtowa, AMK
Bielsko, Mercedes - 159 pkt. k.;
3. Z. Krzyżaniak, AMK Szczecin,
Opel - 249 pkt. k.
kl. do 2000 ccm. - 1. E.
Niziołek, AMK W-wa, Citroen -
52,5 pkt. k.; 2.J. Nowosielski,
AMK W-wa, Citroen - 146 pkt. k.;
3. M. Bledor, LPŻ W-wa, Citroen
- 147,5 pkt. k.
kl. pow. 2000 ccm. - 1 . M.
Repeta, Stal FSO Warszwaw - 45,5
pkt. k.; 2. St. Wierzba, Stal FSO,
Warszawa - 63 pkt. k.; 3. M.
Zatoń, Stal FSO, Warszawa - 72,5
pkt. k.
kat. sport. - 1. K. Tarczyński,
AMK W-wa, BMW - 86 pkt. k.;
2. J. Zaczeniuk, AMK W-wa,
Citroen - 114,5 pkt. k.; 3. J.
Sanecznik, AMK Belsko, BMW -
120,5 pkt. k.
Konkurencja Zespołowa
1. FSO I (Repeta, Wierzba,
Karczewski) - 203 pkt. k.
2. AMK W-wa II (Luniak, Skoczokwski,
Zaczeniuk, Wędrychowski) - 316 pkt. k.
3. FSO II (Zatoń, Orzechowski,
Goździk) - 285 pkt. k.
K. Wolff
[za: Przegl?d Sportowy nr. 094]
[za: Przegl?d Sportowy nr. 094]
autor strony: Grzegorz Chyła, współpraca: Janusz Szymanek, materiały: Marcin Blitek, Julian Obrocki, Grzegorz Chrzanowski, Jan Kostrzewa, Henryk Kuczyński, Mirosław Wojtan, Adam Turczyniak, Grzegorz Fronczyk, Marek Kaczmarek