1955 do góry 1957

17. Ogólnopolski Raid Samochodowy - 1-7.08.1956

3 eliminacja RSMP

Start rajdu w Łodzi, meta w Warszawie.
Trasa:
Etap I (310 km): Łódź - Sieradz - Kalisz - Ostrów - Krotoszyn - Rawicz - Głogów - N.Sól - Ziel.Góra
Etap II (303 km): Ziel. Góra - źwiebodzin - Międzyrzecz - Skwierzyna - Gorzów - Myœlibórz - Pyrzyce - Szczecin - Goleniów - Międzyzdroje
Etap III (360 km): Międzyzdroje - Trzebiatów - Kołobrzeg - Koszalin - Sławno - Słupsk - Ustka (1 godz. przerwy) - Słupsk - Lębork - Wejherowo - Gdynia
dzień odpoczynku
Etap IV (460 km): Gdynia - Gdańsk - N.Dwór - Elbl?g - Tylknicko - Braniewo - Lidzbark - Bartoszyce - Giżycko - Mikołajki - Olsztyn
Etap V (417 km): Olsztyn - Szczytno - Chorzele - Przasnysz - Pułtusk - N.Dwór - Warszawa
Dystans: 1850 km
Klasyfikacja ogólna (nieoficjalna)
 1. Marian Repeta         Stal FSO I       Warszawa M 20   45,5 pkt. 
 2. Edward Niziołek       AMK Warszawa     Citroen BL 11   52,5 pkt. 
 3. Jerzy Opiela          AMK Katowice     DKW             62,5 pkt. (*)
 4. Stanisław Wierzba     Stal FSO I       Warszawa M 20   63,0 pkt. 
 5. Marian Zatoń          Stal FSO II      Warszawa M 20   72,5 pkt. 
 6. Janusz Solarski       AMK Kraków       Skoda 1100      78,5 pkt. 
 7. Janusz Luniak         AMK Warszawa     Fiat 1100       78,5 pkt. 
 8. Kazimierz Tarczyński  AMK Warszawa     BMW             86,0 pkt. 
 9. Roman Karczewski      Stal FSO I       Warszawa M 20   94,5 pkt. 
10. Stanisław Jabłoński   AMK Katowice     DKW             99,0 pkt. 
11. Jerzy Zaczeniuk       AMK Warszawa     Citroen        114,5 pkt. 
12. Jan Jagielski         LPŻ Warszawa     Opel Olympia   115,5 pkt. 
13. Edward Lasota         AMK Kielce       Warszawa M 20  116,0 pkt. 
14. Jan Sanecznik         AMK Katowice     BMW            120,5 pkt. 
15. Ksawery Frank         AMK Łódź         Wartburg       121,0 pkt. 
16. Adam Wędrychowski     AMK Warszawa     Fiat 500       123,5 pkt. 
17. Tadeusz Duszenko      AMK Wrocław      Warszawa M 20  126,5 pkt.
...
    Henryk Nowacki        AMK Zielona Góra Adler J        130,5 pkt.
    Erazm Gajewski        AMK Warszawa     Fiat 1100      132,5 pkt.
    Jerzy Nowosielski     AMK Warszawa     Citroen BL 11  146,0 pkt. 
    Michał Bieder         LPŻ Warszawa     Citroen BL 11  147,5 pkt. 
    Walerian Waryszewski  AMK Warszawa     BMW 327        155,0 pkt. 
    Maria Szmechta        AMK Bielsko      Mercedes-Benz 170  159,0 pkt. 
    Zygmunt Michalczyk    AMK Warszawa     Citroen            168,5 pkt. 
    Józef Ziętel          AMK Kielce       Skoda              172,5 pkt.
    Stanisław Muran       LPŻ Warszawa     BMW 326            174,5 pkt.
    Jan Grychtoł          AMK Katowice     DKW                191,5 pkt. 
    Florian Zastempowski  AMK Bydgoszcz    DKW                205,0 pkt. 
    Dezyderiusz Rutkowski AMK Bydgoszcz    DKW                218,5 pkt. 
    Zygmunt Krzyżaniak    AMK Szczecin     Opel Olympia       249,0 pkt. 
    Jerzy Lewandowski     AMK Łódź         Chevrolet          285,0 pkt. 
    Grzegorz Timoszek     AMK Warszawa     BMW                287,0 pkt.
    Marian Dobrzyński     AMK Bydgoszcz    Opel Olympia       334,0 pkt. 
    Antoni Baran          AMK Katowice     Opel Olympia       396,0 pkt. 
    Władysław Paszkowski  AMK Warszawa     Opel Olympia       425,0 pkt.


Klasa VI S: 
1. Kazimierz Tarczyński AMK Warszawa BMW 86,0 pkt. 
2. Jerzy Zaczeniuk AMK Warszawa Citroen 114,5 pkt. 
3. Jan Sanecznik AMK Katowice BMW 120,5 pkt. 
4. Jerzy Lewandowski AMK Łódź Chevrolet 285,0 pkt. 
5. Grzegorz Timoszek AMK Warszawa BMW 287,0 pkt.
   
Klasa VIII: 
1. Marian Repeta Stal FSO I Warszawa M 20 45,5 pkt. 
2. Stanisław Wierzba Stal FSO I Warszawa M 20 63,0 pkt. 
3. Marian Zatoń Stal FSO II Warszawa M 20 72,5 pkt. 
4. Roman Karczewski Stal FSO I Warszawa M 20 94,5 pkt. 
5. Edward Lasota AMK Kielce Warszawa M 20 116,0 pkt. 
6. Tadeusz Duszenko AMK Wrocław Warszawa M 20 126,5 pkt.
   
Klasa VII: 
1. Edward Niziołek AMK Warszawa Citroen BL 11 52,5 pkt. 
2. Jerzy Nowosielski AMK Warszawa Citroen BL 11 146,0 pkt. 
3. Michał Bieder LPŻ Warszawa Citroen BL 11 147,5 pkt. 
4. Walerian Waryszewski AMK Warszawa BMW 327 155,0 pkt. 
5. Zygmunt Michalczyk AMK Warszawa Citroen 168,5 pkt. 
6. Stanisław Muran LPŻ Warszawa BMW 326 174,5 pkt.
   
Klasa VI: 
1. Jan Jagielski LPŻ Warszawa Opel Olympia 115,5 pkt. 
2. Maria Szmechta AMK Bielsko Mercedes-Benz 170 159,0 pkt. 
3. Zygmunt Krzyżaniak AMK Szczecin Opel Olympia 249,0 pkt. 
4. Marian Dobrzyński AMK Bydgoszcz Opel Olympia 334,0 pkt. 
5. Antoni Baran AMK Katowice Opel Olympia 396,0 pkt. 
6. Władysław Paszkowski AMK Warszawa Opel Olympia 425,0 pkt.
 
  
Klasa IV-V: 
1. Janusz Solarski AMK Kraków Skoda 1100 78,5 pkt. 
2. Janusz Luniak AMK Warszawa Fiat 1100 78,5 pkt. 
3. Ksawery Frank AMK Łódź Wartburg 121,0 pkt. 
4. Henryk Nowacki AMK Zielona Góra Adler J 130,5 pkt.
5. Erazm Gajewski AMK Warszawa Fiat 1100 132,5 pkt.
6. Józef Ziętel AMK Kielce Skoda 172,5 pkt.
   
Klasa III: 
1. Jerzy Opiela AMK Katowice DKW 62,5 pkt. (*)
2. Stanisław Jabłoński AMK Katowice DKW 99,0 pkt. 
3. Adam Wędrychowski AMK Warszawa Fiat 500 123,5 pkt. 
4. Jan Grychtoł AMK Katowice DKW 191,5 pkt. 
5. Florian Zastempowski AMK Bydgoszcz DKW 205,0 pkt. 
6. Dezyderiusz Rutkowski AMK Bydgoszcz DKW 218,5 pkt. 

(*) Wynik J. Opieli wg. różnych źródeł 62,5 lub 52,5 pkt
  
Klasyfikacja zespołowa: 
1. Stal FSO I 203 pkt. 
2. AMK Warszawa 316 pkt. 
3. Stal FSO II 385 pkt. 
  
Wystartowało 96 załóg, sklasyfikowano 78.
 wg. innych źródeł wystartowało 99 samochodów.

130 samochodów na starcie XVI ORS

W najbliższ? środę 1 sierpnia rozpoczyna się największa samochodowa impreza w Polsce, któr? jest tradycyjny Ogólnopolski Raid Samochodowy.
W tym roku start następuje z Łodzi, a trasa wiedzie pięcioma etapami przez Zielon? Górę, Szczecin, Międzyzdroje, Kołobrzeg, Ustkę, Gdynię, Giżycko, Olsztyn i Szczytno do Warszawy.
Długość trasy wynosi 1850 km. Zawodników obowi?zuje utrzymanie przewidzianych regulaminem przeciętnych szybkości na poszczególnych etapach. Naturalnie przeciętne te s? różne dla poszczególnych klas samochodów. W grupie samochodów turystycznych przeciętna najniższa obowi?zuj?ca klasę do 750 ccm wynosi 45 km /godz, a wozy najcięższe (Chevrolet, Buick itp) maj? średni? 60 km/godz. W grupie samochodów sportowych, bo i takie zgłosiły swój udział przeciętna jest dla samochodów do 1600 ccm 60 km/godz., a dla cięższych - 63 km/godz.
Na trasie niezależnie od kontroli czasu obowi?zuj?cego zawodników na poszczególnych etapach będ? przeprowadzone różnorodne próby. Codzienn? prób? przed startem będzie uruchomienie silnika w ci?gu 10 sek. Ponadto będ? na starcie i mecie raidu dokładne badania techniczne i uszkodzenia powstałe na trasie raidu będ? karane punktami karnymi.
Regulamin przewiduje również następuj?ce próby: hamowania, przyspieszenia na poziomie ze startu stoj?cego i lotnego, przyspieszenia na wzniesieniu, próby zmiany kierunku oraz zwrotności.
W sumie więc impreza samochodowa daleja jest od zwykłego spaceru samochodem i wymaga od kierowcy nie tylko dobrego przygotowania pojazdu, ale i wysokiej umiejętkości w opanowaniu kierownicy.
Tegoroczny XVI Ogólnopolski Raid Samochodowy jest rekordowy pod względem liczby zgłoszeń. Na starcie w Łodzi zamelduje się około 130 wozów z czego 8 samochodów przysyłaj? ze swymi kierowcami Czechosłowacy. Zobaczymy więc na starcie w rękach kierowców czeskich: 2 Spartaki, 2 Skody, 2 Tatry i 2 Pobiedy. Jeśli chodzi o uczestników polskich to w poszczególnych klasach zgłoszono: do 750 cm sześć. 18 wozów, do 1300 cm sześć. - 25 wozów, do 1700 cm sześć. - 17, powyżej 2000 cm sześć. - 15 i powyżej 2600 cm szęśc. - 26. Ponadto w grupie samochodów sportowych zgłoszono 7 samochodów. Do startu s? dopuszczeni kierowcy maj?cy licencję sportow? zdobyt? w jednej z imprez samochodowych.
Na metę w Warszawie przed Pałac Kultury i Nauki przybęd? zawodnicy 7 sierpnia w godz. 12 - 13.
W zwi?zku z zakończeniem XVI ORS odbędzie się samochodowy Zjazd Plakietkowy do Warszawy. Uczestnicy zjazdu musz? przejechać minimum 200 km i trasa musi prowadzić przez dowolne dwie historyczne miejscowości. Zgłoszenia należy kierować do CMS MTDIL ZS Kolejarz Warszawa, al. Stalina 24 do 4 sierpnia.
Na zakończenie XVI ORS i Zjazdu Plakietkowego odbędzie się w sami Kongresowej PKiN wielka impreza artystyczna z udziałem czołowych aktorów i śpiewaków z M. Chmurkowsk?, M. Foggiem i Jaksztasem na czele.
(kwz)

[za: Przegl?d Sportowy nr. 090]

Przygotowujemy metę przed Pałacem Kultury

XVII Ogólnopolski Raid Samochodowy, który w czwartek wystartował z Łodzi, zakończy się we wtorek w Warszawie. W tym roku obok Komandora Raidu, jadęcego wraz z raidem, s? komandorzy w poszczególnych okręgach. O szczegóły przygotowań do zakończenia XVII OS poprosiliśmy Komandora okręgu warszawskiego, a zarazem wiceprzewodnicz?cego Okr. PZM w Warszawie, znanego działacza sportu motorowego Kryspina Trycha.
- W zwi?zkiu z zakończeniem XVII ORS organizujemy gólnopolski Zjazd Plakietowy do Warszawy na dzień 7 sierpnia. O regulaminie zjazdu, zreszt? niezwykle prostego bo polegaj?cego na przejechaniu 200 km, maj?c na trasie dwie historyczne miejscowości, nie będę mówił, gdyż pisał już o tym Przegl?d Sportowy w poniedziałek i dostały go wszystkie okręgi PZM. Meta zjazdu plakietowego bedzie o godz. 8 rano na placu defilad przed PKiN. Tu właśnie zjad? się zawodnicy kończ?cy XVII ORS. Dlatego właśnie wyznaczyliśmy tak wczesn? godzinę zakończenia Zjzdu, by zrobić miejsce dla zawidników Raidu z których pierwszy wpadnie na metę o godz. 11, a następni - w minutowych odstępach. Na placu odbędzie się również interesuj?ca próba zwrotności, polegaj?ca na jak najszybszym przeechaniu skomplikowanej ścieżki, ograniczonej ustawionymi kręglami. Za wywrócenie takiego słupka otrzymuje się punkty karne. Trzeba więc być nie lada mistrzem kierownicy by szybko i jednocześnie bezbłędnie przejechać kręt? tras?.
Cały plac będzie zradiofonizowany, co pozwoli publiczności na żywe branie udziału w przebiegu prób... no i wszyscy będę wiedzieli, kto jedzie.
- A jak przewidujecie zakończenie raidu?
- Zakończenie raidu oraz rozdanie nagród zawodnikom, jak również rozlosowanie cennych upominków dla uczestników Zjazdu Plakietowego i publiczności, odbędzie się w sali kongresowej PKiN we wtorek wieczór o godz. 19:30 i będzie poł?czone z występami czołowych aktorów sceny i estrady i to posiadaczy samochodów.
- Miejmy nadzieję, że w przyszłości i zawodników, bo jak widziałm, zarówno Mieczysław Fogg jak i Maria Chmurkowska jeżdż? bardzo pewnie i ... szybko.
- Naturalnie przede wszystkim zabezpieczamy bilety dla zawodników raidu i uczestników Zjazdu Plakietowego, a mamy już zgłoszonych przeszło 200 samochodów.
- A pozostałe bilety można kupić?
- Naturalnie - mówi Komandor Trych - wszystkich miłośników motoryzacji zapraszamy do sali kongresowej, a bilety s? jeszcze w PZM Nowy świat 36 i 62.
- Do zobaczenia na mecie we wtorek, a póŸniej w sali kongresowej!
(kwz)

[za: Przegl?d Sportowy nr. 092]

Zespół FSO zwyciężył w Ogólnopolskim Raidzie Samochodowym

96 zawodników stanęło na starcie XVI Ogólnopolskiego Raidu Samochodowego i wyruszyło z Łodzi w dniu 2 sierpnia. Na mecie w Warszawie zameldowało się 78 zawodników, a więc odpadła naprawdę zminimalna ilość. 1850 km i to nie po specjalnie dobrych drogach, przejechane w ci?gu 6 dni było najcięższym egzaminem naszych czołowych kierowców sportowych. Trzeba powiedzieć, że impreza ta wzbudziła duże zainteresowanie przemysłu samochodowego. Startowały zespoły FSO, Poznańskich Zakładów Naprawy Samochodóww, Jelczańskich Zakładów Naprawy Samochodów i wiele innych.
Obok wielu kierowców amatorów nie brakło i kierowców zawodowych z instytucji państwowych i społecznych.
Na trasie warunki atmosferyczne były bardzo różnorodne, nie brakło deszczu i chłodu, a gdy przygrzewało słońce to znowu kurz zasłaniał widoczność.
Próby zrywu i hamowania, zwrotności, przyspieszenia na poziomie i na wzniesieniu oraz regularna jazda na wszystkich Punktach Kontroli Czasu były potężnym sitem. Każdy miał punkty karne. Walka była tylko o to, kto będzie ich miał w sumie mniej?!
Obok mężczyzn startowały i cztery kobiety. Bezkonkurencyjn? okazała się Maria Szmechtowa z Bielska, która startuj?c w silne obsadzonej klasie zajęła na swoim Mercedesie 2 miejsce. Dobrze pojechały również i zawodniczki jad?ce w klasie do 750; było ich aż trzy najlepsz? okazała się Irena Szczepańska z Warszawy, która wyprzedziła wicemistrzynię Polski Eugenie Wołko i młodziukt? śl?zaczkę Renatę Jonderko. Wszystkie zawodniczki narzekały tylko na swoje stare i bardzo zużyte pojazdy, wszystkie marz? o nowych Wartburgach, z których jeden brał udział w raidzie i spisał się doskonale.
W klasie Warszaw najliczniej obsadzonej przez zespoły fabryczne FSO, Zakłady z Jelcza i z Poznania, walka była bardzo zacięta. Od pocz?tku wysun?ł się na czoło doskonały zawodnik FSO Zatoń, jednak na ostatnich etapach rutyna mistrzów sportu Repety o Wierzby, również z FSO, wzięła górę i Zatoń spadł na III pozycję. Zespołowo prowadził cały czas zespół FSO: Repeta, Wierzba, Karczewski, zdobywaj?c po raz drugi z rzędu Pucha Prezesa Rady Ministrów Józefa Cyrankiewicza.
Indywidualnie najlepszy wynik w raidzie miał Marian Repeta z FSO na Warszawie (45,5) przed zwycięzc? klasy do 2000 ccm Niziołkiem z AMK W-wa na Citroen i Opiej? na DKW z AMK St-gród, 62,5 pkt. k.
Rozgrywana na mecie w Warszawie próba zwrotności wzbudziła wielkie zainteresowanie wśród warszawiaków, którzy tłumnie oblegli plac defilad przed PKiN.
W dniu zakończenia XVII ORS odbył się w Warszawie zjazd plakietowy, który zgromadził 62 samochody.
Zwyciężyła tu AMK Warszawa przed AMK St-gród i LPŻ W-wa.

Wyniki XVII Ogólnopolskiego raidu samochodowego:
Kl. do 750 ccm. 1. J. Opiela, AMK St-gród, DKW, 62,5 pkt. k.; 2. St. Jabłoński, AMK St-gród, DKW, 99 pkt. k.l 3. A. Wędrychowski, AMK W-wa, Fiat 500, 123,5 pkt. k.
kl. do 1300 ccm. - 1. J. Solarski, AMK Kr., Skoda - 78,5 pkt. k.; 2. J. Luniak AMK W-wa, Fiat - 78,5 pkt. k.l 3. K. Franke, AMK Łódź, Wartburg - 113,0 pkt. k.
kl. do 1600 ccm. - 1. J. Jagielski, LPŻ W-wa. Opel - 115,5 pkt. k.; 2. M. Szmechtowa, AMK Bielsko, Mercedes - 159 pkt. k.; 3. Z. Krzyżaniak, AMK Szczecin, Opel - 249 pkt. k.
kl. do 2000 ccm. - 1. E. Niziołek, AMK W-wa, Citroen - 52,5 pkt. k.; 2.J. Nowosielski, AMK W-wa, Citroen - 146 pkt. k.; 3. M. Bledor, LPŻ W-wa, Citroen - 147,5 pkt. k.
kl. pow. 2000 ccm. - 1 . M. Repeta, Stal FSO Warszwaw - 45,5 pkt. k.; 2. St. Wierzba, Stal FSO, Warszawa - 63 pkt. k.; 3. M. Zatoń, Stal FSO, Warszawa - 72,5 pkt. k.
kat. sport. - 1. K. Tarczyński, AMK W-wa, BMW - 86 pkt. k.; 2. J. Zaczeniuk, AMK W-wa, Citroen - 114,5 pkt. k.; 3. J. Sanecznik, AMK Belsko, BMW - 120,5 pkt. k.
Konkurencja Zespołowa
1. FSO I (Repeta, Wierzba, Karczewski) - 203 pkt. k.
2. AMK W-wa II (Luniak, Skoczokwski, Zaczeniuk, Wędrychowski) - 316 pkt. k.
3. FSO II (Zatoń, Orzechowski, Goździk) - 285 pkt. k.

K. Wolff

[za: Przegl?d Sportowy nr. 094]
[za: Przegl?d Sportowy nr. 094]

autor strony: Grzegorz Chyła, współpraca: Janusz Szymanek, materiały: Marcin Blitek, Julian Obrocki, Grzegorz Chrzanowski, Jan Kostrzewa, Henryk Kuczyński, Mirosław Wojtan, Adam Turczyniak, Grzegorz Fronczyk, Marek Kaczmarek