posiedzenia Komisji Sportowej A. P. w dniu 12 lipca
1925 r. w sprawie V-go Polskiego Raidu Samochodowego,
odbytego w dn. 4- 11 lipca 1925 r.
Przewodniczył p. T. Heyne.
Zapisanych zostało do Raidu 18 wozów, a mianowicie:
2 "F. N.", l "Metallurgique", l "Lancia",
2 "A. D. M.", 2 "Ralf Stetysz", 2 "Citroen", 2 "Steyr",
2 "Rochet Schneider", l "Tatra", 2 "C. W. S." i l
"Cadillac". Nie stanęły do startu: "Metallurgique" i "C.
W. S.", a "Cadillac" stan±ł poza konkursem. W czasie
Raidu wycofały się i jechały poza konkursem: Nr. 6
"Lancia", Nr. 9 "Ralf Stetysz", Nr. 13 "Steyr", Nr. 16
"Tatra" i Nr. 17 "C. W. S.".
Po sprawdzeniu ksi±żek drogowych i obliczeniu
punktów karnych i dodatnich na etapach i na próbach
szybko¶ci i elastyczno¶ci, wyniki dla poszczególnych
wozów przedstawiaj± się jak następuje:
Nr. 8 Austro-Daimler Bettaque + 35,08
Nr. 7 Austro-Daimler Liefeldt + 34,42
Nr. 11 Steyr Almasy + 27,15
Nr. 3 Citroen Dzierliński + 17,45
Nr. 14 Rachet Schneider Koch + 11,00
Nr. 15 Rachet Schneider Empacher + 3,8
Nr. 12 Steyr Pfeiffer -4 i + 8,5
Nr. l F. N. Bitschan -6 i + 14,8
Nr. 2 F. N. Hahn -11 i + 11,5
Nr. 4 Ralf Stetysz Tyszkiewicz -20 i + 17,45
Nr. 10 Ralf Stetysz Tyszkiewicz -476 i + 9,67
wycofali się i jechali poza konkursem:
Nr. 6 Lancia Przewłocki
Nr. 9 Ralf Stetysz Nowicki
Nr. 13 Steyr Srzednicki
Nr. 16 Tatra Nowakowski
Nr. 17 c. w. s. Samborski
poza konkursem:
Nr. 18 Cadillac Kapałczyński
Nie stan±ł do startu:
Metallurgique
Wobec powyższego, Komisja Sportowa A. P.
proponuje przyznanie nagrody Ministerstwa Robót
Publicznych, zgodnie z regulaminem, maszynie, która,
po dokładnem jej zbadaniu, wykaże najmniejsze zużycie
i uszkodzenie.
Nagroda p. J. Michalskiego. Na II etapie wykazali
największe procentowe odchylenie od maksymalnego
wyznaczonego czasu: Nr. 1-25,4%, Nr. 8-
26,15°/0 , Nr. 11-20,4°/0
Nagroda Automobilklubu Gdańskiego przypa¶ć
powinna Nr. 8, który w trzech próbach specjalnych
uzyskał najwięcej punktów dodatnich, t. j. + 35,08.
. Następnym kandydatem jest Nr. 7, który uzyskał + 34,42 i Nr. 11 + 27,15 punktów.
Nagroda Komisji Sportowej A. P. zaproponowan±
została Nr. 7 ze względu na to, że kierowca
Nr. 8 nie jest członkiem jednego z klubów zaprzyjaĽnionych.
Następnymi kandydatami s± kierowcy samochodów
Nr. 11 i 3.
Nagrodę p. J. Rajgrodzkiego Komisja Sportowa
proponuje przyznać kierowcy samochodu Nr. 3 w my¶l
intencji ofiarodawcy.
Nagrodę ks. R. Sanguszki za najlepsz± przeciętn±
szybko¶ć na wszystkich etapach Komisja proponuje
przyznać (po dokonanych obliczeniach według
specjalnej formułki) Nr. 2 (kierowca S. Hahn, ¶rednia
szybk.- 56,391 klm. jg.), Nr. 8 (kier. Bettaque, ¶rednia
szybk.-50,152 klm. jg.) i Nr. 12 (kierowca Pfeiffer,
¶rednia szybk.- 48,779 klm./g.).
Komisja Sportowa A. P. prosi Jury o wydanie
dyplomów wszystkim uczestnikom, którzy ukończyli
Raid, proponuj±c wyróżnić specjalnie kierowców: pp. S.
Tyszkiewicza, W. Mrajskiego i St. Nowakowskiego,
oraz wydać specjalny dyplom uznania Centralnym Warsztatom
Samochodowym Min. Sp. Wojsk. za wykonanie
i zgłoszenie do Raidu pierwszego w Polsce samochodu, zaprojektowanego i wykonanego na miejscu
przez polskich konstruktorów. Komisja Sportowa zaznacza,
że samochód "C. W. S.", pomimo opóĽnienia
do startu, przebył wszystkie etapy zgodnie z regulaminem.
Komisja Sportowa A. P. prosi Jury o wydanie
specjalnych za¶wiadczeń zawodowym kierowcom (szoferom),
którzy sami prowadzili samochody i Raid
ukończyli.
Wyznaczono specjaln± Komisję dla sprawdzenia
stanu wozów konkursowych, ubiegaj±cych się o nagrodę
Ministerstwa Robót Publicznych, do której weszli
pp.: inż. M. Okęcki, inż. K. Meyer, A. Chełmicki, inż.
M. Rappe, A. Załęski, inż. Podhorodeński i ex officio
komandor Raidu inż. T. Heyne.
Rezultaty. prób specjalnych V~go Raidu Automobilklubu Polski.
Próba szybk. górsk. Próba elastycznoćci Próba szybko¶ci
NQ M a r k a Kierowca Kilometrelance Najmniejsza szybk. Największa szybk. Kilometcelance
Czas l Szybk. Czas l Szyb k. Czas l Szybk. Czas l Szybk.
godz. klm. godz. kim. godz. klm. godz. kim.
l F. N. Bitschan 2,59,0 40,2 2'06"2/s 8,03 56''64,3 - 1'26"1/s 83,6
2 F. N. Hahn 9,05,8 38,8 2'42 niezr. 1'15" - 1'30" 80,0
3 Citroen Dzierliński 2,53,6 41,4 2'27 7,35 1'11"3/s 50,5 1'22"2/s 87,6
4 Citroen Wysocki 2,46,0 43,3 2'26" 7,04 1'15"1/s 47,5 1'24" 85,7
6 Lancia Przewłocki 2,37,6 45,7 - - - - 1'21'' 87,8
7 Austro-Daimler Liefeldt 2,05,2 57,6 2'12" 8,18 1'05" 55,5 1'01"2/s 118,2
8 Austro-Daimler Bettaque 2,02,2 59,0 1'59"3/s 9,02 1'03''3/s 57 0'59"1/s 121,5
9 Ralf Stetysz Nowicki 2,49,2 42,7 1'34"3/s l 1,42 1'15" 48 1'25" 84,7
lO Ralf Stetysz Tyszkiewicz 2,46,2 43,4 1'41" 10,68 1'10" 51,5 1'23" 86,7
11 Steyr Almasy 2,22,8 50,4 2'44" 6,06 1'06"1/s 55 1'07''4/s 106,5
12 Steyr Pfeiffer 2,16,8 52,6 1'43" 10,05 1'04" 56,2 1'36" 75,0
13 Steyr Srzednicki 2,37,0 44,8 2'10" 8,32 1'06" 54,5 1'55" 62,7
14 Rachet Schneider Koch 3,04,5 39,0 1'50112/s 9,80 1'12" 54 1'27" 82,7
15 Rachet Schneider Empacher 2,48,8 42,6 1'32112/s 11,07 1'06111/s 54,2 1'20" 90,0
16 Tatra Nowakowski - - - - - - 1'46" 68,0
17 c. w. s. Samborski - - - - - - - -
18 Cadillac Kapałczyński 2,21,0 51,0 - - - - 1'18" 92,3
autor strony: Grzegorz Chyła, współpraca: Janusz Szymanek, materiały: Marcin Blitek, Julian Obrocki, Grzegorz Chrzanowski, Jan Kostrzewa, Henryk Kuczyński, Mirosław Wojtan, Adam Turczyniak, Grzegorz Fronczyk, Marek Kaczmarek