1924 do góry 1927 wyniki

V Raid Samochodowy AP 1925


Automobilizm. Raid Automobilklubu Polski

Tegoroczny raid odbędzie się w czasie od dnia 4 do 14 lipca i zapowiada się jako największa do tej pory tego rodzaju impreza w Polsce. Odbędzie się on bowiem na przestrzeni 3,678 klm., podzielonych na 7 etapów. Niektóre z tych etapów stanowić będą prawdziwy egzamin maszyn i kierowców. Tak więc np. pierwszy etap Warszawa - Wilno wynosić będzie aż 639 klm., których przebycie jednym ciągiem wymagać będzie nielada wysiłku. Etapy drugi i trzeci, aczkolwiek nie tak długie, będą bodaj jeszcze trudniejsze, gdyż prowadzić będą przeważnie nie po szosach, lecz po kresowych drogach bocznych.

Komisja sportowa, zdając sobie sprawę z bardzo trudnego zadania dla poszczególnych kierowców, zapewniła dla nich wielką ilo¶ć nadzwyczaj cenych nagród, tak ażeby każdy lepszy wyczyn, niekoniecznie decydujący o ostatecznym zwycięstwie, był również nagrodzony. Obok puharu komisji sportowej na pierwszym miejscu postawić należy wielką nagrodę ministerjum robót publicznych. Nagroda ta przedstawia się jako wielki medal złoty, przeznaczony dla fabryki, której samochód ukończy raid w najlepszym stanie, to jest możliwe bez uszkodzeń. Wobec trudno¶ci terenowych tegorocznego raidu nagroda ta nabiera specjalnego znaczenia i wykaże bezwątpienia przydatno¶ć zwycięskiej marki w warunkach polskich. Ta, o międzynarodowym znaczeniu nagroda zachęci prawdopodobnie wielu fabrykantów zagranicznych do zapisania swych samochodów do V-go polskiego raidu samochodowego, co znów podniesie jego poziom sportowy. Wyznaczenie nagrody rządowej wskazuje na zainteresowanie się wreszcie naszych sfer urzędowych sprawami automobilowemi i na zrozumienie konieczno¶ci poparcia marki samochodów najbardziej dla nas odpowiedniej, co jest jedyną na razie drogą popchnięcia automobilizmu w kierunku potrzeb państwowych, zanim wreszcie stworzona będzie polska fabryka samochodów. W raidzie tegorocznym jednakże po raz pierwszy przyjmuje udział kilka samochodów polskich, w¶ród których "Ralf Stetysz" wykazał już celowo¶ć i racjonalno¶ć swej budowy. Prócz samochodów tej marki ma wystąpić jeszcze inny samochód całkowicie w kraju zbudowany, jako rezultat kilkuletniego wysiłku i pracy naszych najwybitniejszych inżynierów samochodowych. Prócz samochodów polskich zapisanych zostało do tej pory kilkana¶cie maszyn najsłynniejszych marek europejskich, z najlepszymi naszymi i zagranicznymi jeĽdĽcami, jednakże spodziewanych jest jeszcze więcej zapisów. W każdym razie, obok zapisów, ro¶nie również codziennie ilo¶ć zaofiarowanych nagród; w¶ród nich wymienić należy piękny puhar srebrny p. Michalskiego, który przeznaczony jest dla zwycięscy w drugim, najtrudniejszym, etapie między Wilnem a Słonimem, nagroda Automobilklubu Gdańska - za najlepszy rezultat w próbach szybko¶ci i elastyczno¶ci, oraz puhar Romana ks. Sanguszki - za największą przeciętną szybko¶ć w całym raidzie. W przewidywaniu wielkiego napływu go¶ci i uczestników, komisja sportowa Automobilklubu Polski poczyniła już odpowiednie zarządzenia natury gospodarczej, jednakże, wobec trudno¶ci kwaterunkowych na etapach, zmuszona była z żalem wyeliminować tego roku z uczestnictwa w raidzie panie, za wyjatkiem kierujących samochodem lub pomocnic kierowców.


[za: Przegląd Sportowy nr. 25 / 1925]

V-ty raid automobilowy dookoła Polski.


Komisja odbiorcza Automobilklubu sprawdza maszyny przed startem.
Fot. Jan Ry¶

AUTOMOBILIZM. Warszawa.

V Raid samochodowy "Dookoła Polski"

rozegrany został na przestrzeni około 3,680 klm. Trasa podzielona była na następujące etapy: Warszawa - Wilno - Słonim - Tarnopol - Morskie Oko - Płock (przez Warszawę) - Bydgoszcz - Warszawa. Do najtrudniejszych etapów należały: Wilno - Słonim i Słonim - Tarnopol. Najlepszy czas - 59,2 sek. - w kilometre lancé, rozegranym na przestrzeni 2 klm, osiągnął p. Bettaque na maszynie Austro Daimler. Raid został zakończony w dniu 11 lipca; Komisja Sportowa Automobilklubu Polski, po zestawieniu wyników poszczególnych etapów i przeglądzie maszyn, przyznała nagrody następującym zawodnikom:

1) C. Bettaqeu'owi (Austro - Daimler nr. 8) za próbę elastyczno¶ci i dobry wygląd maszyny nagrodę Gdańskiego Automobilklubu - srebrną szkatułkę do cygar.
2) inż. H. Liefeldtowi (Austro - Dailer nr. 7) - nagrodę Komisji Sportowej (bronz).
3) St. Tyszkiewiczowi (samochód własnej konstrukcji Ralf Stetysz nr. 9 i 10) - za najlepszy wygląd i stan maszyny nagrodę Ministerstwa Robót Publicznych (duży złoty medal).
4) inż. Hahnowi (F. N. nr. 2) - za najlepszy przeciętny czas - nagrodę ks. Sanguszki.
5) P. Bitschanowi - za najkrótszy czas w drugim etapie nagrodę p. Michalskiego (puhar).
6) E. Dzierlińskiemu (Citroen) - za przebycie raidu bez punktów karnych nagrodę p. Rajgrodzkiego.

Dyplomy Automobilklubu otrzymali kierowcy: Liefeldt, Wysoki, Koch, Bettaque, Almasy i Empacher (srebrne plakiety) i Pfeiffer, Bitschan, Hahn, Tyszkiewicz i Dzierliński (plakiety bronzowe).

Za wytrwałą jazdę dyplomy otrzymali: Nowakowski (Tatra), Tyszkiewicz (Ralf Stetysz) i Mrajski (Centr. Warsztaty Samochodowe). Dyplomy dla szoferów otrzymali Nowicki (Ralf Stetysz), Wysoki (Citroen), Pfeiffer (Stayer) i Dzierliński. Rozdanie nagród nastąpiło w dniu 15 b. m. wieczorem w lokalu Automobilklubu.

[za: Przegląd Sportowy nr. 28 / 1925]

PROTOKÓŁ

posiedzenia Komisji Sportowej A. P. w dniu 12 lipca 1925 r. w sprawie V-go Polskiego Raidu Samochodowego, odbytego w dn. 4- 11 lipca 1925 r.
Przewodniczył p. T. Heyne.
Zapisanych zostało do Raidu 18 wozów, a mianowicie: 2 "F. N.", l "Metallurgique", l "Lancia", 2 "A. D. M.", 2 "Ralf Stetysz", 2 "Citroen", 2 "Steyr", 2 "Rochet Schneider", l "Tatra", 2 "C. W. S." i l "Cadillac". Nie stanęły do startu: "Metallurgique" i "C. W. S.", a "Cadillac" stan±ł poza konkursem. W czasie Raidu wycofały się i jechały poza konkursem: Nr. 6 "Lancia", Nr. 9 "Ralf Stetysz", Nr. 13 "Steyr", Nr. 16 "Tatra" i Nr. 17 "C. W. S.".
Po sprawdzeniu ksi±żek drogowych i obliczeniu punktów karnych i dodatnich na etapach i na próbach szybko¶ci i elastyczno¶ci, wyniki dla poszczególnych wozów przedstawiaj± się jak następuje:
Nr. 8 Austro-Daimler Bettaque + 35,08
Nr. 7 Austro-Daimler Liefeldt + 34,42
Nr. 11 Steyr Almasy + 27,15
Nr. 3 Citroen Dzierliński + 17,45
Nr. 14 Rachet Schneider Koch + 11,00
Nr. 15 Rachet Schneider Empacher + 3,8
Nr. 12 Steyr Pfeiffer -4 i + 8,5
Nr. l F. N. Bitschan -6 i + 14,8
Nr. 2 F. N. Hahn -11 i + 11,5
Nr. 4 Ralf Stetysz Tyszkiewicz -20 i + 17,45
Nr. 10 Ralf Stetysz Tyszkiewicz -476 i + 9,67
wycofali się i jechali poza konkursem: Nr. 6 Lancia Przewłocki Nr. 9 Ralf Stetysz Nowicki Nr. 13 Steyr Srzednicki Nr. 16 Tatra Nowakowski Nr. 17 c. w. s. Samborski poza konkursem: Nr. 18 Cadillac Kapałczyński Nie stan±ł do startu: Metallurgique Wobec powyższego, Komisja Sportowa A. P. proponuje przyznanie nagrody Ministerstwa Robót Publicznych, zgodnie z regulaminem, maszynie, która, po dokładnem jej zbadaniu, wykaże najmniejsze zużycie i uszkodzenie.
Nagroda p. J. Michalskiego. Na II etapie wykazali największe procentowe odchylenie od maksymalnego wyznaczonego czasu: Nr. 1-25,4%, Nr. 8- 26,15°/0 , Nr. 11-20,4°/0
Nagroda Automobilklubu Gdańskiego przypa¶ć powinna Nr. 8, który w trzech próbach specjalnych uzyskał najwięcej punktów dodatnich, t. j. + 35,08. . Następnym kandydatem jest Nr. 7, który uzyskał + 34,42 i Nr. 11 + 27,15 punktów. Nagroda Komisji Sportowej A. P. zaproponowan± została Nr. 7 ze względu na to, że kierowca Nr. 8 nie jest członkiem jednego z klubów zaprzyjaĽnionych. Następnymi kandydatami s± kierowcy samochodów Nr. 11 i 3.
Nagrodę p. J. Rajgrodzkiego Komisja Sportowa proponuje przyznać kierowcy samochodu Nr. 3 w my¶l intencji ofiarodawcy.
Nagrodę ks. R. Sanguszki za najlepsz± przeciętn± szybko¶ć na wszystkich etapach Komisja proponuje przyznać (po dokonanych obliczeniach według specjalnej formułki) Nr. 2 (kierowca S. Hahn, ¶rednia szybk.- 56,391 klm. jg.), Nr. 8 (kier. Bettaque, ¶rednia szybk.-50,152 klm. jg.) i Nr. 12 (kierowca Pfeiffer, ¶rednia szybk.- 48,779 klm./g.).
Komisja Sportowa A. P. prosi Jury o wydanie dyplomów wszystkim uczestnikom, którzy ukończyli Raid, proponuj±c wyróżnić specjalnie kierowców: pp. S. Tyszkiewicza, W. Mrajskiego i St. Nowakowskiego, oraz wydać specjalny dyplom uznania Centralnym Warsztatom Samochodowym Min. Sp. Wojsk. za wykonanie i zgłoszenie do Raidu pierwszego w Polsce samochodu, zaprojektowanego i wykonanego na miejscu przez polskich konstruktorów. Komisja Sportowa zaznacza, że samochód "C. W. S.", pomimo opóĽnienia do startu, przebył wszystkie etapy zgodnie z regulaminem. Komisja Sportowa A. P. prosi Jury o wydanie specjalnych za¶wiadczeń zawodowym kierowcom (szoferom), którzy sami prowadzili samochody i Raid ukończyli.
Wyznaczono specjaln± Komisję dla sprawdzenia stanu wozów konkursowych, ubiegaj±cych się o nagrodę Ministerstwa Robót Publicznych, do której weszli pp.: inż. M. Okęcki, inż. K. Meyer, A. Chełmicki, inż. M. Rappe, A. Załęski, inż. Podhorodeński i ex officio komandor Raidu inż. T. Heyne.

Rezultaty. prób specjalnych V~go Raidu Automobilklubu Polski.
Próba szybk. górsk. Próba elastycznoćci Próba szybko¶ci
NQ M a r k a Kierowca Kilometrelance Najmniejsza szybk. Największa szybk. Kilometcelance
Czas l Szybk. Czas l Szyb k. Czas l Szybk. Czas l Szybk.
godz. klm. godz. kim. godz. klm. godz. kim.
 l F. N.            Bitschan      2,59,0 40,2 2'06"2/s 8,03 56''64,3 - 1'26"1/s 83,6
 2 F. N.            Hahn          9,05,8 38,8 2'42 niezr. 1'15" - 1'30" 80,0
 3 Citroen          Dzierliński   2,53,6 41,4 2'27 7,35 1'11"3/s 50,5 1'22"2/s 87,6
 4 Citroen          Wysocki       2,46,0 43,3 2'26" 7,04 1'15"1/s 47,5 1'24" 85,7
 6 Lancia           Przewłocki    2,37,6 45,7 - - - - 1'21'' 87,8
 7 Austro-Daimler   Liefeldt      2,05,2 57,6 2'12" 8,18 1'05" 55,5 1'01"2/s 118,2
 8 Austro-Daimler   Bettaque      2,02,2 59,0 1'59"3/s 9,02 1'03''3/s 57 0'59"1/s 121,5
 9 Ralf Stetysz     Nowicki       2,49,2 42,7 1'34"3/s l 1,42 1'15" 48 1'25" 84,7
lO Ralf Stetysz     Tyszkiewicz   2,46,2 43,4 1'41" 10,68 1'10" 51,5 1'23" 86,7
11 Steyr            Almasy        2,22,8 50,4 2'44" 6,06 1'06"1/s 55 1'07''4/s 106,5
12 Steyr            Pfeiffer      2,16,8 52,6 1'43" 10,05 1'04" 56,2 1'36" 75,0
13 Steyr            Srzednicki    2,37,0 44,8 2'10" 8,32 1'06" 54,5 1'55" 62,7
14 Rachet Schneider Koch          3,04,5 39,0 1'50112/s 9,80 1'12" 54 1'27" 82,7
15 Rachet Schneider Empacher      2,48,8 42,6 1'32112/s 11,07 1'06111/s 54,2 1'20" 90,0
16 Tatra            Nowakowski       -    -    - - - - 1'46" 68,0
17 c. w. s.         Samborski        -    -    - - - - - -
18 Cadillac         Kapałczyński  2,21,0 51,0 - - - - 1'18" 92,3

autor strony: Grzegorz Chyła, współpraca: Janusz Szymanek, materiały: Marcin Blitek, Julian Obrocki, Grzegorz Chrzanowski, Jan Kostrzewa, Henryk Kuczyński, Mirosław Wojtan, Adam Turczyniak, Grzegorz Fronczyk, Marek Kaczmarek