X
1924 do góry 1927 wyniki

V Raid Samochodowy AP 1925


Automobilizm. Raid Automobilklubu Polski

Tegoroczny raid odbędzie się w czasie od dnia 4 do 14 lipca i zapowiada się jako największa do tej pory tego rodzaju impreza w Polsce. Odbędzie się on bowiem na przestrzeni 3,678 klm., podzielonych na 7 etapów. Niektóre z tych etapów stanowić będš prawdziwy egzamin maszyn i kierowców. Tak więc np. pierwszy etap Warszawa - Wilno wynosić będzie aż 639 klm., których przebycie jednym cišgiem wymagać będzie nielada wysiłku. Etapy drugi i trzeci, aczkolwiek nie tak długie, będš bodaj jeszcze trudniejsze, gdyż prowadzić będš przeważnie nie po szosach, lecz po kresowych drogach bocznych.

Komisja sportowa, zdajšc sobie sprawę z bardzo trudnego zadania dla poszczególnych kierowców, zapewniła dla nich wielkš ilość nadzwyczaj cenych nagród, tak ażeby każdy lepszy wyczyn, niekoniecznie decydujšcy o ostatecznym zwycięstwie, był również nagrodzony. Obok puharu komisji sportowej na pierwszym miejscu postawić należy wielkš nagrodę ministerjum robót publicznych. Nagroda ta przedstawia się jako wielki medal złoty, przeznaczony dla fabryki, której samochód ukończy raid w najlepszym stanie, to jest możliwe bez uszkodzeń. Wobec trudności terenowych tegorocznego raidu nagroda ta nabiera specjalnego znaczenia i wykaże bezwštpienia przydatność zwycięskiej marki w warunkach polskich. Ta, o międzynarodowym znaczeniu nagroda zachęci prawdopodobnie wielu fabrykantów zagranicznych do zapisania swych samochodów do V-go polskiego raidu samochodowego, co znów podniesie jego poziom sportowy. Wyznaczenie nagrody rzšdowej wskazuje na zainteresowanie się wreszcie naszych sfer urzędowych sprawami automobilowemi i na zrozumienie konieczności poparcia marki samochodów najbardziej dla nas odpowiedniej, co jest jedynš na razie drogš popchnięcia automobilizmu w kierunku potrzeb państwowych, zanim wreszcie stworzona będzie polska fabryka samochodów. W raidzie tegorocznym jednakże po raz pierwszy przyjmuje udział kilka samochodów polskich, wśród których "Ralf Stetysz" wykazał już celowość i racjonalność swej budowy. Prócz samochodów tej marki ma wystšpić jeszcze inny samochód całkowicie w kraju zbudowany, jako rezultat kilkuletniego wysiłku i pracy naszych najwybitniejszych inżynierów samochodowych. Prócz samochodów polskich zapisanych zostało do tej pory kilkanaście maszyn najsłynniejszych marek europejskich, z najlepszymi naszymi i zagranicznymi jeźdźcami, jednakże spodziewanych jest jeszcze więcej zapisów. W każdym razie, obok zapisów, rośnie również codziennie ilość zaofiarowanych nagród; wśród nich wymienić należy piękny puhar srebrny p. Michalskiego, który przeznaczony jest dla zwycięscy w drugim, najtrudniejszym, etapie między Wilnem a Słonimem, nagroda Automobilklubu Gdańska - za najlepszy rezultat w próbach szybkości i elastyczności, oraz puhar Romana ks. Sanguszki - za największš przeciętnš szybkość w całym raidzie. W przewidywaniu wielkiego napływu gości i uczestników, komisja sportowa Automobilklubu Polski poczyniła już odpowiednie zarzšdzenia natury gospodarczej, jednakże, wobec trudności kwaterunkowych na etapach, zmuszona była z żalem wyeliminować tego roku z uczestnictwa w raidzie panie, za wyjatkiem kierujšcych samochodem lub pomocnic kierowców.


[za: Przeglšd Sportowy nr. 25 / 1925]

V-ty raid automobilowy dookoła Polski.


Komisja odbiorcza Automobilklubu sprawdza maszyny przed startem.
Fot. Jan Ryś

AUTOMOBILIZM. Warszawa.

V Raid samochodowy "Dookoła Polski"

rozegrany został na przestrzeni około 3,680 klm. Trasa podzielona była na następujšce etapy: Warszawa - Wilno - Słonim - Tarnopol - Morskie Oko - Płock (przez Warszawę) - Bydgoszcz - Warszawa. Do najtrudniejszych etapów należały: Wilno - Słonim i Słonim - Tarnopol. Najlepszy czas - 59,2 sek. - w kilometre lancé, rozegranym na przestrzeni 2 klm, osišgnšł p. Bettaque na maszynie Austro Daimler. Raid został zakończony w dniu 11 lipca; Komisja Sportowa Automobilklubu Polski, po zestawieniu wyników poszczególnych etapów i przeglšdzie maszyn, przyznała nagrody następujšcym zawodnikom:

1) C. Bettaqeu'owi (Austro - Daimler nr. 8) za próbę elastyczności i dobry wyglšd maszyny nagrodę Gdańskiego Automobilklubu - srebrnš szkatułkę do cygar.
2) inż. H. Liefeldtowi (Austro - Dailer nr. 7) - nagrodę Komisji Sportowej (bronz).
3) St. Tyszkiewiczowi (samochód własnej konstrukcji Ralf Stetysz nr. 9 i 10) - za najlepszy wyglšd i stan maszyny nagrodę Ministerstwa Robót Publicznych (duży złoty medal).
4) inż. Hahnowi (F. N. nr. 2) - za najlepszy przeciętny czas - nagrodę ks. Sanguszki.
5) P. Bitschanowi - za najkrótszy czas w drugim etapie nagrodę p. Michalskiego (puhar).
6) E. Dzierlińskiemu (Citroen) - za przebycie raidu bez punktów karnych nagrodę p. Rajgrodzkiego.

Dyplomy Automobilklubu otrzymali kierowcy: Liefeldt, Wysoki, Koch, Bettaque, Almasy i Empacher (srebrne plakiety) i Pfeiffer, Bitschan, Hahn, Tyszkiewicz i Dzierliński (plakiety bronzowe).

Za wytrwałš jazdę dyplomy otrzymali: Nowakowski (Tatra), Tyszkiewicz (Ralf Stetysz) i Mrajski (Centr. Warsztaty Samochodowe). Dyplomy dla szoferów otrzymali Nowicki (Ralf Stetysz), Wysoki (Citroen), Pfeiffer (Stayer) i Dzierliński. Rozdanie nagród nastšpiło w dniu 15 b. m. wieczorem w lokalu Automobilklubu.

[za: Przeglšd Sportowy nr. 28 / 1925]

PROTOKÓŁ

posiedzenia Komisji Sportowej A. P. w dniu 12 lipca 1925 r. w sprawie V-go Polskiego Raidu Samochodowego, odbytego w dn. 4- 11 lipca 1925 r.
Przewodniczył p. T. Heyne.
Zapisanych zostało do Raidu 18 wozów, a mianowicie: 2 "F. N.", l "Metallurgique", l "Lancia", 2 "A. D. M.", 2 "Ralf Stetysz", 2 "Citroen", 2 "Steyr", 2 "Rochet Schneider", l "Tatra", 2 "C. W. S." i l "Cadillac". Nie stanęły do startu: "Metallurgique" i "C. W. S.", a "Cadillac" stanął poza konkursem. W czasie Raidu wycofały się i jechały poza konkursem: Nr. 6 "Lancia", Nr. 9 "Ralf Stetysz", Nr. 13 "Steyr", Nr. 16 "Tatra" i Nr. 17 "C. W. S.".
Po sprawdzeniu książek drogowych i obliczeniu punktów karnych i dodatnich na etapach i na próbach szybkości i elastyczności, wyniki dla poszczególnych wozów przedstawiają się jak następuje:
Nr. 8 Austro-Daimler Bettaque + 35,08
Nr. 7 Austro-Daimler Liefeldt + 34,42
Nr. 11 Steyr Almasy + 27,15
Nr. 3 Citroen Dzierliński + 17,45
Nr. 14 Rachet Schneider Koch + 11,00
Nr. 15 Rachet Schneider Empacher + 3,8
Nr. 12 Steyr Pfeiffer -4 i + 8,5
Nr. l F. N. Bitschan -6 i + 14,8
Nr. 2 F. N. Hahn -11 i + 11,5
Nr. 4 Ralf Stetysz Tyszkiewicz -20 i + 17,45
Nr. 10 Ralf Stetysz Tyszkiewicz -476 i + 9,67
wycofali się i jechali poza konkursem: Nr. 6 Lancia Przewłocki Nr. 9 Ralf Stetysz Nowicki Nr. 13 Steyr Srzednicki Nr. 16 Tatra Nowakowski Nr. 17 c. w. s. Samborski poza konkursem: Nr. 18 Cadillac Kapałczyński Nie stanął do startu: Metallurgique Wobec powyższego, Komisja Sportowa A. P. proponuje przyznanie nagrody Ministerstwa Robót Publicznych, zgodnie z regulaminem, maszynie, która, po dokładnem jej zbadaniu, wykaże najmniejsze zużycie i uszkodzenie.
Nagroda p. J. Michalskiego. Na II etapie wykazali największe procentowe odchylenie od maksymalnego wyznaczonego czasu: Nr. 1-25,4%, Nr. 8- 26,15°/0 , Nr. 11-20,4°/0
Nagroda Automobilklubu Gdańskiego przypaść powinna Nr. 8, który w trzech próbach specjalnych uzyskał najwięcej punktów dodatnich, t. j. + 35,08. . Następnym kandydatem jest Nr. 7, który uzyskał + 34,42 i Nr. 11 + 27,15 punktów. Nagroda Komisji Sportowej A. P. zaproponowaną została Nr. 7 ze względu na to, że kierowca Nr. 8 nie jest członkiem jednego z klubów zaprzyjaźnionych. Następnymi kandydatami są kierowcy samochodów Nr. 11 i 3.
Nagrodę p. J. Rajgrodzkiego Komisja Sportowa proponuje przyznać kierowcy samochodu Nr. 3 w myśl intencji ofiarodawcy.
Nagrodę ks. R. Sanguszki za najlepszą przeciętną szybkość na wszystkich etapach Komisja proponuje przyznać (po dokonanych obliczeniach według specjalnej formułki) Nr. 2 (kierowca S. Hahn, średnia szybk.- 56,391 klm. jg.), Nr. 8 (kier. Bettaque, średnia szybk.-50,152 klm. jg.) i Nr. 12 (kierowca Pfeiffer, średnia szybk.- 48,779 klm./g.).
Komisja Sportowa A. P. prosi Jury o wydanie dyplomów wszystkim uczestnikom, którzy ukończyli Raid, proponując wyróżnić specjalnie kierowców: pp. S. Tyszkiewicza, W. Mrajskiego i St. Nowakowskiego, oraz wydać specjalny dyplom uznania Centralnym Warsztatom Samochodowym Min. Sp. Wojsk. za wykonanie i zgłoszenie do Raidu pierwszego w Polsce samochodu, zaprojektowanego i wykonanego na miejscu przez polskich konstruktorów. Komisja Sportowa zaznacza, że samochód "C. W. S.", pomimo opóźnienia do startu, przebył wszystkie etapy zgodnie z regulaminem. Komisja Sportowa A. P. prosi Jury o wydanie specjalnych zaświadczeń zawodowym kierowcom (szoferom), którzy sami prowadzili samochody i Raid ukończyli.
Wyznaczono specjalną Komisję dla sprawdzenia stanu wozów konkursowych, ubiegających się o nagrodę Ministerstwa Robót Publicznych, do której weszli pp.: inż. M. Okęcki, inż. K. Meyer, A. Chełmicki, inż. M. Rappe, A. Załęski, inż. Podhorodeński i ex officio komandor Raidu inż. T. Heyne.

Rezultaty. prób specjalnych V~go Raidu Automobilklubu Polski.
Próba szybk. górsk. Próba elastycznoćci Próba szybkości
NQ M a r k a Kierowca Kilometrelance Najmniejsza szybk. Największa szybk. Kilometcelance
Czas l Szybk. Czas l Szyb k. Czas l Szybk. Czas l Szybk.
godz. klm. godz. kim. godz. klm. godz. kim.
 l F. N.            Bitschan      2,59,0 40,2 2'06"2/s 8,03 56''64,3 - 1'26"1/s 83,6
 2 F. N.            Hahn          9,05,8 38,8 2'42 niezr. 1'15" - 1'30" 80,0
 3 Citroen          Dzierliński   2,53,6 41,4 2'27 7,35 1'11"3/s 50,5 1'22"2/s 87,6
 4 Citroen          Wysocki       2,46,0 43,3 2'26" 7,04 1'15"1/s 47,5 1'24" 85,7
 6 Lancia           Przewłocki    2,37,6 45,7 - - - - 1'21'' 87,8
 7 Austro-Daimler   Liefeldt      2,05,2 57,6 2'12" 8,18 1'05" 55,5 1'01"2/s 118,2
 8 Austro-Daimler   Bettaque      2,02,2 59,0 1'59"3/s 9,02 1'03''3/s 57 0'59"1/s 121,5
 9 Ralf Stetysz     Nowicki       2,49,2 42,7 1'34"3/s l 1,42 1'15" 48 1'25" 84,7
lO Ralf Stetysz     Tyszkiewicz   2,46,2 43,4 1'41" 10,68 1'10" 51,5 1'23" 86,7
11 Steyr            Almasy        2,22,8 50,4 2'44" 6,06 1'06"1/s 55 1'07''4/s 106,5
12 Steyr            Pfeiffer      2,16,8 52,6 1'43" 10,05 1'04" 56,2 1'36" 75,0
13 Steyr            Srzednicki    2,37,0 44,8 2'10" 8,32 1'06" 54,5 1'55" 62,7
14 Rachet Schneider Koch          3,04,5 39,0 1'50112/s 9,80 1'12" 54 1'27" 82,7
15 Rachet Schneider Empacher      2,48,8 42,6 1'32112/s 11,07 1'06111/s 54,2 1'20" 90,0
16 Tatra            Nowakowski       -    -    - - - - 1'46" 68,0
17 c. w. s.         Samborski        -    -    - - - - - -
18 Cadillac         Kapałczyński  2,21,0 51,0 - - - - 1'18" 92,3

autor strony: Grzegorz Chyła, współpraca: Janusz Szymanek, materiały: Marcin Blitek, Julian Obrocki, Grzegorz Chrzanowski, Jan Kostrzewa, Henryk Kuczyński, Mirosław Wojtan, Adam Turczyniak, Grzegorz Fronczyk, Marek Kaczmarek

Drogi uzytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczac Ci coraz lepsze uslugi. By moc to robic prosimy, abys wyrazil zgode na dopasowanie tresci marketingowych do Twoich zachowan w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam czesciowo finansowac rozwoj swiadczonych uslug.

Pamietaj, ze dbamy o Twoja prywatnosc. Nie zwiekszamy zakresu naszych uprawnien bez Twojej zgody. Zadbamy rowniez o bezpieczenstwo Twoich danych. Wyrazona zgode mozesz cofnac w kazdej chwili.

 Tak, zgadzam sie na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerow w celu dopasowania tresci do moich potrzeb. Przeczytalem(am) Polityke prywatnosci. Rozumiem ja i akceptuje.

 Tak, zgadzam sie na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerow w celu personalizowania wyswietlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych tresci marketingowych. Przeczytalem(am) Polityke prywatnosci. Rozumiem ja i akceptuje.

Wyrazenie powyzszych zgod jest dobrowolne i mozesz je w dowolnym momencie wycofac poprzez opcje: "Twoje zgody", dostepnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usuniecie "cookies" w swojej przegladarce dla powyzej strony, z tym, ze wycofanie zgody nie bedzie mialo wplywu na zgodnosc z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.